En matchning, och att matcha - två helt olika saker. Va?

Hej!
Tycker att din jakt efter värdfamilj är superintressant att följa :) Det skulle vara lite kul med ett inlägg om matcha/matchning, efetrsom det hela gör mig väldigt förvirrad.
Kramar, och lycka till!!
Elin


Jag funderade ju på att skriva ett inlägg om matchingar och att matchas, så då jag fick den här frågan nyss så tänkte jag att det var ju a perfect opportunity.

Här nedan ser ni min "Interested Families" sida på min au pair ansökningssida. Självklart har jag censurerat känslig information som jag inte vill att någon annan ska se. Men det här är basically den mest intressanta sidan på din au pair ansökan efter att Au Pair in America har godkänt dig. Det här är var du ser dina matchningar, alltså familjer som är intresserade av dig. Du kan se deras info, läsa deras essay (typ ett personligt brev) och se bilder.

Så vad är en matchning då? Och vad är att matcha? Och varför kallar man två helt olika saker nånting så lika? Jag har absolut ingen aning på den tredje frågan, det kan bara au pair organisationerna svara på, haha.

Matchning - En matchning är helt enkelt ett annat ord för en familj som har klickat i att de är intresserad av din ansökan och att prata med dig. Då en familj läser din ansökan och blir intresserade och kanske vill prata med dig så trycker de helt enkelt i att de vill göra det, och de ploppar upp på din Interested Families sida. Du får ett "A Host Family is Interested in You!‏" mail från APiA och troligen även ett mail från värdfamiljen själva.

Att matcha - Skillnaden på en matchning och att matcha är då en matchning blir till en match. Då du matchar så bestämmer du och familjen att ni ska spendera ett år tillsammans, du som deras au pair, och de som din värdfamilj. Efter att du matchat med din familj så kommer din au pair sida förändras, och det är dags att börja jobba på visumansökningar, och allt sånt där.

Det som är förvirrande med fraserna matchning och att matcha är väl främst att då du fått en matchning kan man säga "jag matchades med en familj", vilket gör det förvirrande. För även om du matchades med en familj och de är alltså intresserade av dig, så har ni inte matchat ännu och bestämt er för att spendera ett år tillsammans. Men den huvudsakliga skillnaden mellan en matchning och att matcha är alltså om man bestämt sig att spendera au pair året tillsammans eller inte!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0