Ibland går saker inte som planerat...

Jag har tänkt skriva om det här på min blogg ett bra tag så att alla skulle få reda på det, men inte riktigt orkat förens nu. Det har inte riktigt varit aktuellt att prata om förens i slutet av förra veckan så, trots att det varit i effekt sedan närmare tre veckor tillbaka.

Saken är den att jag ska rematcha. För de au pair insatta personer som läser den här bloggen är de mycket väl medvetna om vad en rematch är, för andra så är det inte lika solklart. Men med enklare ord så ska jag byta värdfamilj. Whaaaaat tänker säkert många, men jag har mina anledningar. Ja, det var jag som valde att gå in i rematch, inte min värdfamilj som initierade det. Anledningen till att jag valt att gå in i rematch och byta familj är för att jag inte trivs med jobbet som kommer med att ta hand om så pass små barn. Mina värdbarn är jättegulliga och jag tycker jättemycket om dom - bara inte nio timmar om dagen instängd i ett och samma hus med ingen chans att ta sig någonstans för att jag har inte bil under dagarna. Kanske skulle det bli annorlunda när jag får bil, men det tvivlar jag starkt på. Jag behöver pausen mitt på dagen att kunna ta mig ut ur huset och göra saker. Det får man inte då man jobbar med en 2 ½ åring och en bebis.

It's as simple as that. Jag tycker jättemycket om min värdfamilj, men samtidigt så måste jag kunna klara av jobbet utan att vilja kräkas för jag är så trött, ledsen, utmattad, you name it. Det här är absolut ingenting jag skulle klara av att göra i ett helt år. Närmare två månader är enough, kan jag lova.

Jag kommer stanna i min nuvarande värdfamilj tills den 7:e september, då de var tvungna ta in en ny au pair från sitt hemland, och inte en rematch au pair. Det fanns inga au pairer i rematch som passade deras ganska höga kriterier nämligen, så det fick bli så.

Just nu pratar jag i alla fall med tre olika familjer i olika delstater i USA. Min favorit hittills är nog familjen med en tjej som fyller tolv nästa vecka, och en kille på sju som bor utanför Boston i Massachusetts. Enda problemet med dom är att de bor så pass långt utanför Boston, ganska öde egentligen. Men jag har frågat om det finns andra au pairer i området då jag glömde fråga det då vi pratade i telefon. Sedan ska jag ikväll prata med en familj på andra sidan floden i New York i ett ställe som heter Chappaqua. De har en åttaårig kille och en sjuårig tjej. Och sist så är det en familj jag fick mail om att de är intresserade idag, en familj i Clifton, Virginia med en tjej på fyra eller fem (ansökan står det fyra, men enligt counselorn har hon fyllt fem) och en kille på åtta (som dessutom är adopterad, intressant nog). De är också en favorit, för att i närheten av Clifton finns George Mason University = mycket collegekids. Det är fan som matchingsprocessen igen.

I'll keep you updated och berättar vad som händer, samt såklart då jag hittat min nya värdfamilj.


Kommentarer
Postat av: En annan aupairmamma :)

Önskar dig Lycka Till med din rematch! Hur lång tid har du på dig att lösa det med en ny familj, har olika organisationer lika lång tid tro? Jag vet bara hur lång tid CC har och du åker ju inte med dem förstår jag.

Svar: Jag åker med SI och precis som med CC så är rematchtiden egentligen två veckor. Men eftersom att jag och min vfamilj bestämde sig att jag skulle stanna tills de har ny au pair har jag längre tid på mig. Tills sjunde september för att vara exakt.
vaknadeuppinorrland.blogg.se

2012-08-24 @ 09:22:57
Postat av: Maja

Hoppas det går bra! :) har en kompis som för ett gav sedan gick in i rematch och hon matchade en dag innan tiden hade gått ut. Eftersom att du har rätt lång tid på dig och redan många intressanta så är jag rätt säker på att det fixar sig för dig! :)

Svar: Ja, jag är inte oroad direkt :) Hade tre familjer idag, och för typ en timma sen fick jag veta två till intresserade, haha.
vaknadeuppinorrland.blogg.se

2012-08-24 @ 21:44:32
Postat av: Maja

Ja men skönt för dig! :) hon åkte med en annan organisation som inte verkade hantera rematchen särskilt bra alls. SI brukar såvitt jag hört från andra hantera det mycket bra. ;) jobbigt bara att börja om liksom. nervös igen och sådär. :)

Svar: SI har hittills varit riktigt bra med min rematch då den väl kom in i rematch. Jag gick två veckor utan att ens prata med familjer faktiskt eftersom att min vfamilj var tvungen att ta en out of country au pair. Så det var inte förens förra veckan jag började få kontakt med familjer :P Mest tycker jag faktiskt det är roligt, det är ju lite som matchningsprocessen igen :)
vaknadeuppinorrland.blogg.se

2012-08-25 @ 01:14:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0