Svar på frågor

Hej! jag ska åka som aupair nu den 10september och kommer bo i maplewood NJ, De är ungefär 35 min från NY! tänkte fråga hur de är och vara som aupair i en sån stor stad och hur du trivs med att vara aupair so far! :)

Jag trivs jättebra som au pair so far, jag älskar själva yrket som au pair, och hela upplevelsen att få bo i ett så tokigt men samtidigt underbart land som USA. Det är absolut inget land jag skulle vilja bo i hela mitt liv på grund av till exempel the health care system och sådant. Att vara au pair såpass nära en storstad är härligt för att det tar verkligen inte länge att åka in till liksom en av världens mest kända städer. New York City är underbart, kan jag lova. Du kommer att älska det! Sedan är det även positivt att man bor i förorten istället för storstaden, för att det är här i förortern affärerna finns i köpcentrumen. Jag bor 15-20 min från ett av de största köpcentrumen i USA, så det är som ganska nice.

Hej! Älskar din blogg :D Jag ska åka som au pair i början av nästa år :) Har lite frågor :) 1. Hur mycket pengar hade du med dig när du åkte? 2. Vad gör du med pengarna du får i lön? 3. Vilka är dina favoritaffärer? 4. Vad är det bästa med USA jämfört med Sverige? (Kan du inte göra en lista?) 5. Hur länge har affärerna runt omkring dig öppet?

1. Jag hade 200 dollar i kontanter, och kanske 2000 kronor på mitt svenska konto (har visakort som funkar över hela världen). Sedan fick jag lön på ca 12000 kronor från mitt svenska sommarjobb min andra vecka i landet vilket var ganska skönt.
2. Shoppar upp dom.. hahah. Det är dock sant, det mesta av pengarna går åt till shopping, äta ute, tåget till the city, osv osv. Man har inte alltför mycket att spendera dom på egentligen, just för att man får boende och mat av sin värdfamilj.
3. Forever 21 och Charlotte Russe är nog mina favoritbutiker om man ska snacka kläder/skor. Men sen gillar jag Macy's och Sephora om jag vill ha smink. Target och CVS är också nice att vandra runt i och köpa billigt skit man inte egentligen behöver.
4. Det bästa med USA är att det inte är Sverige, om jag ska vara helt ärlig. Det är egentligen inget konkret man kan göra en lista om. Det är bara det hela med att det är annorlunda från lilla landet lagom aka Sverige. Men shoppingen är bättre, det mesta billigare, matutbudet fascinerande och annorlunda, radio och tv är bättre, osv osv.
5. Mataffären uti mitt hus har öppet till midnatt, och affärerna i köpcentrumet 15-20 min från mig har öppet till 9.30 pm. Så ganska länge jämfört med svenska affärer.

Jag undrar lite om hur det går till efter man har matchat med en familj, vad är det man behöver göra och fixa innan man ger sig iväg?

När du matchat med en familj så sätter du dig och väntar på att få hem ditt såkallade Placement Pack. Det är viktiga papper och information som du behöver för att kunna söka ditt visum. När man fått sitt Placement Pack så börjar man med visumansökningar, bokar tid på Amerikanska Ambassaden, far dit på visumintervju, och så vidare. Det är egentligen visumet som är the big thing du fixar mellan din final match och att du ger dig iväg. Och självklart måste du packa. Det står en hel del om mina förberedelser i kategorin Förberedelser inför USA om du vill läsa.

Åh jag undrar så mycket att jag inte riktigt får ner några konkreta frågor men vad tycker du om din organisation? :) hade du valt att göra någonting annorlunda? Det kan vara vadsomhelst under hela processen innan matchning efter och under. Så att man kanske kan få några tips tänkte jag :) jag hade tänkt åka iväg också men lyckas inte komma igång med ansökan.

Jag tycker om min organisation och skulle aldrig ha åkt med någon annan. Fast när man väl är i USA så tycker jag inte det spelar så stor roll, men vägen till USA hade jag inte velat göra med t ex Cultural Care just på grund av vad jag tycker om dom. Men jag vet andra tycker om dom så jaja. Nog finns det saker jag hade gjort annorlunda, frågor man ställt på ett annat sätt, och så vidare. Det finns det väl alltid. Såhär i efterhand tycker jag att det är oerhört viktigt att fråga om det här med bil under dagarna. Jag har ju inte bil under dagarna just nu, vilket suger oerhört mycket. Har man bil går dagarna otroligt mycket snabbare och man kan göra mer intelligenta saker. Det finns liksom en maxgräns för hur många gånger man kan måla i en målarbok eller gunga på gungorna utomhus.

Hur gåre där borta? Rullar det på? Du kan väl berätta hur en typisk vardag ser ut? Om du har några sådana vill säga :p ps. uppdatera mer (om du har tid) :D

Dagarna rullar på sakta men säkert, haha! En typisk dag för mig ser ut på så sätt att jag stiger upp 8.20, går och duschar och går sedan ned och äter frukost. Jag börjar officellt jobba klockan nio. Min vmamma åker oftast till jobbet vid nio, om hon inte redan hunnit åka. Min vpappa är det lite olika, ibland har han redan åkt, ibland så åker han inte förens vid elva. Vissa dagar är han hemma hela dagen (jobbiga dagar för mitt vbarn lyssnar inte på mig då han är hemma, haha). Oftast har båda kidsen ätit frukost då jag börjar, om inte så ger jag dom frukost. Jag lägger ned T för sin första nap någon gång mellan nio och tio, och gör oftast något med J medan han sover, t ex leker på baksidan av huset, målar, eller något jag inte riktigt kan göra med han vaken. Han vaknar oftast strax efter elva. Mellan halv tolv och tolv så gör jag lunch åt båda kidsen och J äter och jag matar T. Efter att de ätit klart så går J till ovanvåning och tar sin nap på några timmar. T brukar vara vaken i en timma till, och sen är han redo för en till nap. Då leker vi bara med leksakerna, finns som inte så mycket han kan göra egentligen, haha. När han sover igen så får jag oftast en stund för mig själv och städar då upp lite leksaker som ligger överallt, tvättar kläder, plockar in/ur diskmaskinen och äter lunch själv. Om jag hinner sover jag en stund på soffan i vardagsrummet och skypar en liten stund. Sedan när båda är vakna igen så fortsätter vi leka, och om vädret är bra går vi gärna på en promenad med barnvagnen. Timmarna efter deras nap är de drygaste. Klockan fem ger jag T middag, och J något snacks om hon är lite småhungrig redan. Sedan brukar jag försöka ha dom ombytta till pyjamas också innan jag slutar, och eventuellt ge en av dom ett bad om de är "skitiga". Klockan sex kommer min vfarmor och avlöser mig innan mina vföräldrar kommer hem och då är jag officellt off duty och kan gå och gömma mig i mitt rum av trötthet, haha. Jag ska försöka uppdatera mer!

Kommentarer
Postat av: madde

har du något telefonabonemang där borta?

Svar: Jag har en telefon (iPhone 3GS) som jag fått av min vfamilj med abonnemang på. De betalar räkningen så länge jag inte gör något galet som gör att den drar iväg och blir flera hundra dollar typ. Jag kan ringa hur mycket jag vill inom USA, smsa hur mycket jag vill inom USA, och surfa lagomt mycket (typ kolla Facebook, men bör inte typ läsa tidningen online utan wifi om du fattar). Dock inte ringa/smsa internationellt, men det har man ju skype till så :)
vaknadeuppinorrland.blogg.se

2012-08-15 @ 17:04:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0