Skillnader mellan Sverige och USA: Del 1

1. Dricka kranvatten? Skämtar du?!
Ingen här dricker kranvatten. Någonsin. Det är vatten på flaska eller inget vatten alls. Vad jag fatta för att man inte tycker kranvatten "smakar gott". Själv tycker jag mest bara det smakar y'know... vatten.

2. Högerregeln och väjningsplikt, vad är det?
Högerregeln existerar inte här, det är först till kvarn istället. Och väjningsplikt finns, men det är på väldigt väldigt få ställen. Istället har man stoppskyltar överallt, och jag menar verkligen överallt, och ingen stannar faktiskt vid dom.

3. Jag vet att det är rött, men sväng ändå!
Om du vid ett rödljus i en korsning vill svänga höger och det inte kommer någon bil är det bara att köra! Såvida det inte finns en "No turn on red" skylt i närheten. Det är lite obehagligt de första gången, men oerhört praktiskt om man är otålig.

4. Packa påsarna på affären själv? Nej nej nej nej nej nej!
På de flesta affärer, mataffär som klädaffär så packar de varorna åt dig i påsar. Det är väl inte så konstigt på en klädaffär, men på en mataffär? Där är man som svensk van vid att få packa allting själv. Men icke, här i USA blir man allt servad av kassören.

5. 54 dollar?! Den kostar ju bara 50!
Priset på allting här är exklusive skatt. Så när du betalar i kassan läggs det till x antal procent av den totala summan i skatt. Beroende på var du handlar är det olika många procent i skatt på vad du köper. Klädaffärer jag har varit i har skatten varit lite under 4,5%, medan på Target till exempel ligger den på hela 8,5%.
 
6. Status är allt.
Amerikaner älskar att visa upp hur awesome de tycker att de är. Ju större bil desto bättre, till exempel. Eller som i mitt fall så bara råkade den stora släktträffen inträffa samma helg som jag kom till min värdfamilj, och den råkade vara i min värdfamiljs hus. Man måste ju visa upp sin nya dyrt importerade au pair från Sverige liksom...

Kommentarer
Postat av: mamma

du är då helt klart våran dyrgrip :D

2012-07-22 @ 09:02:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0