Blueberry Pie Pancakes

Vaknade idag av att en överenergisk liten kattunge började studsa runt på min säng och bita i allt. Är det såhär det är att vara småbarnsförälder måntro? Fast dom kanske inte hoppar runt och biter dig sådär på morgonkvisten. Just nu håller jag på att göra frukost, eller är det snarare lunch? Brunch, antar jag. Det blir blåbärspannkakor av min favoritmatbloggare, Chocolate-Covered Katie. Hon bloggar om mat som basically smakar som om det är gjort på idk, grädde och valpsvansar och allt som är onyttigt, men egentligen är det motsatta. Onyttigt gjort nyttigt? Jag älskar hennes recept i vilket fall som helst, speciellt hennes "skinny snickerdoodles". Här är receptet på pannkakorna, från hennes blogg dårå! Bilden är också därifrån.

Blueberry Pie Pancakes

(Serves 1)

  • 1/2 cup blueberries
  • 1/3 cup flour (ww pastry, white, spelt, Bob’s gluten-free, etc.)
  • 2 T rolled oats
  • 1/2 tsp cinnamon
  • 2/3 tsp baking powder
  • 1/8 tsp salt
  • 1/2 tsp pure vanilla extract
  • 1 T sugar or 1 packet stevia (omit if you don’t want sweet pancakes)
  • 1/3 cup nondairy milk
  • If you don’t like the taste of fat-free pancakes, add 1 T oil or vegan butter, and reduce milk by that amount

Combine dry ingredients in a bowl, then add wet. Mix, but don’t overmix. Cook on an oiled (or sprayed) pan, on low-medium, flipping each pancake once.

Om ni inte, som jag, kan "översätta" cups till dl får ni väl använda Google. Men 1 cup = 2,5 dl.

Bild och recept lånat från Chocolatecoveredkatie.com

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0