Kladdig chokladkaka med mandel

Innan du helt avfärdar den här kakan då du sett den första ingrediensen i receptet så ta dig en titt på bilderna och försök säga till dig själv att det inte ser fucking delicious ut. Trots mina subpar fotoskillz, så ser den ändå riktigt jävla god ut. För att inte tala om hur god den faktiskty är. Och ännu bättre? Den är nästan nyttig. Jag säger nästan för att det är ju faktiskt hackad choklad i den, men man kan skippa den om man vill. Faktiskt. Jag bakade den här till mitt nuvarande Medieproduktion B projekt, då jag gör en liten kokbok med temat choklad. Båda mina morföräldrar gav den tummen upp, hehe! Och jag lovar, man känner inte av smaken av bönorna alls. ALLS. Receptet är modifierat från detta, av min favvobloggerska Katie.

500 gram avrunna vita bönor
2,5 dl havregryn
4 msk äppelmos
3 msk matolja
2 msk vaniljsocker
eller 2 tsk vaniljarom
3 ½ tsk bakpulver
½ tsk salt
½ dl + 1 msk kakao
½ dl agave sirap eller honung
1 ½ dl vatten
Frivilligt: 60 g mandlar, hackade. 50 g mörk choklad, hackad.


Notiser: Oljan går säkert att ersätta med mer äppelmos om du vill ha mindre fett, men jag har inte provat detta och kan inte försäkra dig om att resultatet blir bra. Agaven/honungen går också att ersätta med socker om du inte har agave eller honung till hands. Ta då 1 till 2 dl vitt eller brunt socker beroende på hur sött du vill ha det (smaka av!) och öka vattenmängden med hälften av mängden socker du sätter i. Alltså 1 dl socker = ½ dl vatten extra osv.

Hur du går till väga: Vrid på ugnen till 180 grader. Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant. Släng ned alla ingredienser förutom de två sista (mandlarna & chokladen) i en matberedare och mixa tills du har fått en slät smet. Du kan behöva tillsätta lite mer vatten, prova dig fram med en matsked åt gången isåfall. Smetens konsistens ska vara lite som... ja, vispad grädde egentligen. Den ska inte vara rinnig i vilket fall som helst, men inte så att den inte går att bre ut i formen, liksom. Rör ned mandlarna och chokladen om du nu vill ha i det. Bre ut smeten i formen och släng in den i ugnen i 30 till 35 minuter. När den krackelerat sig ovanpå (se bilderna) och en provsticka inte blir alldeles kladdig och blä så är den klar. Låt den stå minst tio minuter innan du försöker förflytta den ur formen. Godast är den om man låter den stå över natten i kylen och sen värmer den i mikron, tycker jag! Omnomnom.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0