Min summering av matchningsprocessen

Tänkte att det kan vara intressant att läsa en summering av min matchningsprocess. Då kan jag skriva lite mer om vad jag tänkte med varje familj, osv. Jag hade en vad jag skulle säga är en ganska normal matchningsprocess när den väl tog fart. Jag vet det finns vissa som matchade med sin första familj som hörde ifrån sig, och vissa som haft säkert tjugo matchningar. Det är helt olika från person till person, men mellan fem och tio familjer är väl kanske det vanligaste.

Beware, det här kommer ta er en stund att läsa.

29 januari - Intervju.

7 februari - Min ansökan skickades till Au Pair in America för granskning.

9 februari - Godkänd och fick gå in i matchningsprocessen!

1 mars - Match #1. Hörde inte av sig förrens en månad efter att jag varit i matchningsprocessen. Det är normalt, men också på grund av andra anledningar som jag kommer till sen. Min första matchning var en familj med tre pojkar i åldrarna 15 månader, 3 ½ år och 5 år som bodde 30 min utanför Boston i Winchester, MA. Det "dåliga" med den här familjen var att mamman var hemma de flesta dagarna i veckan, vilket jag inte var så förtjust i. Jag gick alltså inte in mot den här familjen med alltför positiva vibbar.

6 mars - Mitt första Skypesamtal med Match #1. Efter att ha pratat med mamman i lite mindre än en timma så var jag mycket mer positivt inställd till familjen. Hon var väldigt trevlig och vi kom bra överrens. Men jag var fortfarande osäker på om jag ville arbeta i en familj med en mamma som är hemma för det mesta. Dessutom bodde de i ett område där det verkligen inte verkade finnas särskilt mycket att göra, trots att det var endast 30 min med tåg till Boston.

9 mars - Får mail från Match #1 att de matchat med en annan au pair, vilket var "for the best" egentligen. Jag mailade tillbaka och tackade för hennes tid i alla fall.

22 - 27 mars - Efter att jag avslutat intresset med Match #1 så kom det inga fler matchningar. Då börjar man tro att det är något fel på ens ansökan, att den är dålig, att man själv är dålig. Att vara i matchningsprocessen är egentligen väldigt stressigt och tärande på ens psyke. Hör inte familjer av sig så är det väldigt lätt att tro att något är fel. Det slutade med att jag mailade min organisation Skandinaviska Institutet och frågade om det fanns något jag kunde göra. Jag fick några tips, fixade lite med min ansökan och dens ändringar blev godkända. Bland annat så böt jag profilbild, lade in mer barnerfarenhet som jag inte tidigare tänkt på som relevant men som enligt min organisation var det, och småfixade lite sådär. Det är även väldigt viktigt att inse att de flesta familjer inte börjar leta efter en au pair förens cirka två månader innan de vill hen ska vara där. Och eftersom att jag inte kunde åka förrens i början av juli (eller mitten av juni som allra tidigast) så bidrog det även till att familjer inte hörde av sig.

12 april - Match #2. En familj utanför New York City i staden Darien, CT. Jag var up over the moon när en familj hörde av sig äntligen, och trots att mamman var hemmafru så fick jag den här gången inga dåliga vibbar av det, lustigt nog. Pappan var advokat på Manhattan, och de hade två barn, en treårig flicka och en 14 månader gammal pojke. Jag fick en väldigt positiv känsla från deras essay och bilder, så jag valde att prata med dom. Dessutom hade det ju gått så länge mellan min första matchning och den här familjen, så det var klart jag ville prata med dom då.

13 april - Skypesamtal med Match #2. Vi kom väldigt bra överrens, och jag tyckte om vad de hade att säga. En sak jag gillade med dom var att det var en otroligt stor au pair community i deras cluster (Darien, Stamford, New Caanan, Norwalk, Westport, etc) och av någon anledning mycket svenska au pairer också. Dessutom så hade mamman en ganska bra idé om det här med att hon var hemma. Det var inte så att båda troligen skulle vara hemma tillsammans hela tiden, utan att hon ofta tog med sig den äldre på någon aktivitet, eller jag, eller liknande. Så vi skulle inte vara i varandras personal space hela tiden.

13 april - Match #3. En familj i Springfield, VA (strax utanför D.C). De hörde av sig kort efter att jag skypat med Match #2. De hade äldre barn än vad jag egentligen var ute efter, två flickor á åtta och tio år gamla, samt en snart tvåårig pojke. Rent spontant fick jag en bra känsla från deras essay och bilder, men långt ifrån lika bra som med Match #2. Jag bestämde mig dock för att prata med dom ändå, för det kunde ju inte skada. Jag gillade även att de var väldigt aktiva, med typ hiking.

15 april - Fick mail från Match #2 att de gärna ville skypa igen. Fick även med bilder på huset, samt mailadressen till deras nuvarande au pair.

15 april - Skypesamtal med Match #3. Vi kom ganska bra överrens, och det var en intressant upplevelse eftersom att de två äldsta flickorna var aktiva i samtalet även dom och ställde frågor. Men så fort de sa att de är ganska religiösa och bad innan varje måltid, var otroligt aktiva i kyrkan varje vecka osv, då tog det emot i mig. Jag är ingen religiös människa, och även om jag är accepterande av andras religion så skulle det kännas konstigt för mig att vara medlem av en sådan familj då jag verkligen inte är en sådan person. Vi funderade på att skypa igen, men i slutändan blev det inte så. Vi var helt enkelt inte en ultimat match för varandra.

20 april - Match #4. En familj i River Vale, NJ vilket ligger väldigt nära New York City. Den här familjen bestod av föräldrar som jobbade heltid, samt tre barn i åldrarna 6 år, 2 ½ år och två månader. Trots att det här säkert också var en väldigt trevlig familj så bestämde jag mig för att tacka nej till att prata med dom. Jag valde att göra det på grund av att deras yngsta var endast två månader gammal och jag skulle alltså ha full care av henne. Jag har lite erfarenhet av så små bebisar, men absolut inte så mycket att jag skulle ha känt mig helt säker i rollen att ta hand om henne själv, plus en till unge medan sexåringen var i skolan. Så jag mailade ett artigt nej tack.

21 - 23 april - Mailade lite med Match #2 om varför de hade försvunnit från min Interested Families sida. Det slutade i alla fall med att de hade av olika anledningar valt att avvakta med att skaffa en ny au pair just nu. Det var otroligt tråkigt för mig eftersom att jag tyckte om dom väldigt mycket. Men såhär i efterhand är jag glad att jag inte valde dom, för det ultimata för mig är nog trots allt en familj med arbetande föräldrar.

23 april - Match #5. En familj i Manassas, VA, 45 min utanför Washington D.C. Bestod av en mamma som var kongressledamotsekreterare, och en pappa som var polis. De hade en ettårig son och hundar. Jag blev verkligen kär i den här familjen redan innan jag pratat med dom, och bestämde mig handlöst för att skypa med dom. Jag kan inte riktigt beskriva vad det var jag tyckte om med dom förutom att det var helt enkelt en riktigt fin familj med liknande intressen som mina, och jag fick en bra magkänsla av dom. Problemet var dock att de gärna ville ha en au pair i maj om möjligt.

28 april - Skypesamtal med Match #5. Det kändes så otroligt bra nu, alltså. Jag hade i princip bestämt mig för den här familjen redan efter första samtalet. Vi kom fantastiskt bra överrens och det kändes i princip som jag känt dom en evighet.

30 april - Match #6. En familj i Pomona, NY med två barn, en tvåårig flicka och en 7 månader gammal pojke. Eftersom att jag så gott som redan bestämt mig för Match #5 så gav den här familjen först inget större intryck på mig. De mailade mig några frågor om mitt liv, hur jag såg på barnuppfostran, osv, och jag svarade på dom. Jag trodde inte att de skulle vara intresserade efter att jag svarat på frågorna, men det var de, och vi bokade in ett Skypesamtal trots min situation med Match #5. Min tanke var att om jag nu matchade med familjen i Manassas så kunde jag bara maila den här familjen och säga förlåt, men jag har matchat. Men om vi inte matchade så ville jag ändå prata med dom. (Det här är alltså min familj!)

30 april - Match #7. En familj i Laguna Beach, CA, även de med två barn. Två pojkar som var två år gammal och nästan 3 månade just nu men som skulle vara närmare sju när de behövde en au pair. Även här var mamman hemmafru (och pappan advokat), men jag valde att prata med dom ändå. Jag ska inte ljuga, en stor anledning till att jag valde att prata med dom var för att de bodde i Laguna Beach. Man ska inte välja familj efter var de bor, men klart jag ville prata med den här familjen som bodde i Kalifornien. En sak jag störde mig på lite grann dock var hur de lade otroligt mycket vikt på att deras au pair var tvungen att inte dricka, röka, eller gilla att festa. Självklart åker jag inte till USA för att festa, men jag kan inte ljuga och säga att jag inte dricker alkohol eller tycker om att gå på fester då och då. Men vi bokade in ett Skypesamtal.

1 maj - Fick mail med bilder på huset osv från Match #5, och att de gärna ville skypa igen och var otroligt intresserade av mig. Det gjorde mig glad, för jag var ju väldigt intresserade av dom också. Men så var det problemet med arrival. Deras au pair åkte hem den 1 juni, och jag tar studenten 8 juni och kan inte lämna landet förrens 12 juni då jag hämtat ut mina betyg. Men hon skulle kolla om det gick att lösa.

1 maj - Skypesamtal med Match #7. De var trevliga, men det var ganska stelt och vi kom egentligen inte så jättebra överrens. Eller alltså, nog kom vi väl överrens, men det kändes som sagt ganska stelt och inte alls som "ja, det här är min familj!", om ni fattar. Dessutom pratade vi endast i 20 minuter, väldigt kort tid om man jämför med de andra samtal jag haft som låg på cirka en timma.

2 maj - Fick mail från Match #5 att de inte hade kunnat hitta någon att ta hand om deras knodd tills då jag som allra tidigast hade kunnat komma dit, så de hade matchat med en annan au pair. I det ögonblicket ville jag bara ge upp allt och inte åka till USA. Jag tror dock att jag och mamman var båda lika ledsna över att det inte funkade. Fick ett långt mail ifrån henne om att om jag hamnade i området till slut skulle jag ringa henne, osv. Det var otroligt synd att det inte funkade med den familjen, men det var bara att rycka sig i kragen och gå vidare.

2 maj - Mail från Match #7 om att de skulle höra av sig om några dagar med en ny tid då vi kunde skypa. De hörde dock aldrig av sig igen och försvann några dagar senare från min profil.

5 maj - Skypesamtal med Match #6. Det kändes väldigt bra, och jag tyckte om dom. Men det var fortfarande inte direkt någon wa-wa-wow känsla. Kan ha berott på att jag fortfarande slickade såren lite efter att matchen med Match #5 inte gick igenom. Jag fick reda på en hel del, och det var väl egentligen inget avskräckande. Det enda var väl att det var långa dagar (men det kan endast förväntas då båda föräldrarna jobbar, så jaja) och att au pairen just nu inte hade egen bil under arbetstid, vilket binder en lite till hemmet. Men de sa att de skulle fixa den situationen senast till hösten då lillflickan börjar pre-school några dagar i veckan då, och det är inte gångavstånd dit så då behöver au pairen en egen bil.

7 maj - Match #7 försvann från min profil.

9 maj - Mailade lite med mamman i Match #6-familjen . Vi bestämde oss för att skypa igen, bestämde datum och tid, och jag fick även mailadressen till deras nuvarande au pair, så då mailade jag henne också.

10 maj - Match #8. En familj ganska nära Match #2. Westport, CT ligger strax norr om Darien och ingår i samma cluster också så vitt jag vet. Så redan innan visste jag om hur au pair communityn såg ut där. Familjen bestod av två arbetande föräldrar och sedan en snart två år gammal pojke och snart åttaårig tjej. Jag fick ingen direkt speciell känsla ifrån dom från början, deras essay var inte särskilt långt och så. Dessutom så kändes det väl sådär med en nästan åttaårig tjej, då jag som tidigare nämnt vill ha miniknoddar, haha. Men vi mailade lite och bestämde oss för att skypa, för som sagt - det kan inte skada!

11 maj - Skypesamtal med Match #8. Vi hann inte skypa särskilt länge alls eftersom att lillpojken började gråta och inte gick att trösta, så det blev ett väldigt kort samtal. Känslan jag fick var dock ganska... ja, blek, kan man väl säga. Mamman var ganska timid och ja, jag ska inte säga mesig.. men väldigt ja... tog inte för sig så jättemycket. Kanske hon var blyg, inte vet jag. Hon var väl trevlig och så, men det var ingen överväldigande känsla. Var ganska kul då tjejen pratade med mig och då jag skulle förklara att jag kom från Sweden, vilket låg nära Germany så trodde hon jag menade Sweden, Germany, som om det vore en stad, och sa att "I think Franka (deras nuvarande au pair) comes from Sweden, Germany too!". Haha, gulle.

12 maj - Andra Skypesamtalet med Match #6. Vi pratade i lite mindre än en timma, och höjdpunkten av samtalet var självklart då vi bestämde oss för att matcha! Fick även se huset, hon bar runt den bärbara genom hela huset och visade mig, hahah. Mitt sovrum är jättefint med en queen size bed och stor tv! ;)





Så det var en summering av min matchningsprocess. Kudos om du orkade läsa allting, really, kudos. Min matchningsprocess gick inte den snabbaste, och jag pratade ändå med ganska många familjer, men jag är otroligt nöjd med utkomsten och jag längtar tills då jag flyttar den 9:e juli. Det kommer bli riktigt kul!

Och ett avslutande tips till framtida au pairer: Gå på magkänsla och hur ni kommer överrens med familjen, det är nästan det enda som borde spela någon roll. Bara för att familjen inte passar eran form av the perfect family så betyder de inte att de inte är eran perfekta match.

Kommentarer
Postat av: Isa

Åh vad skoj, längtar till dess att jag är i matchningsprocessen även fast det verkar tära på en. Men jag har som sagt en liten bit kvar innan dess, jobbar på här jag! Och lycka till till dig! :D

2012-05-17 @ 15:46:37
Postat av: Louice

Ja, det är ganska tärande, men det roliga i det väger upp för allt och lite till! Att logga in och kolla mailen och se att man fått ett 'A host family is interested in you!' mail är typ det roligaste ever. För att inte tala om att sedan gå och läsa om familjen :) Lycka till!

2012-05-17 @ 19:05:47
Postat av: lovisa/polichinelle

himla skoj att läsa! stort lycka till!

2012-05-18 @ 22:29:01
URL: http://polichinelle.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0