Veckorevyn = idioter

Sällan har jag blivit så arg som jag blev imorse då jag satt och åt frukost och bläddrade i senaste numret av Veckorevyn som mamma min köpt. En av de första sakerna jag ser i tidningen är att de numera ska börja märka ut modeller där de gått in och retuscherat dom större! Alltså lagt på några kilon med Photoshop, för att inte "främja osunda ideal". De kallar det här för "Size Hero". Problemen jag har med det här är många. Men jag kan väl börja med att säga att jag numera tycker att Veckorevyn är en bunt med jubelidioter, hela jäkla redaktionen. Åtminstone de som kom på den dumma idén med Size-Hero-låt-oss-retuschera-kvinnor-större-skiten.

"Titta på oss Sverige! Vi är special snowflakes som står emot Size 0 idealet genom att ersätta det med ett annat 'normalt' ideal på hur kvinnokroppen ska se ut och främjar detta ideal genom att kränka smala kvinnors kroppar genom att retuschera kvinnor som dom större och på så sätt säga åt ännu en grupp med kvinnor att deras kroppar inte är något de borde vara stolta över trots att de kanske ser ut sådär naturligt! Titta vad duktiga vi är!"

Veckorevyns Size Hero skit är något av det dummaste jag sett på länge. Tycker jag att det är rätt att retuschera smalare? Nej, absolut inte, det är bullshit. Tycker jag att det är rätt att retuschera tjockare? Nej, det är bullshit också. Veckorevyn borde inte ens få kalla den här skiten för Size Hero, nyttiga ideal, eller någon sådan skit. Det är inget heroiskt med det överhuvudtaget. Vad de gör genom det här är bara att byta ut ett osunt ideal mot ett annat och göra ännu fler kvinnor osäkra på sina kroppar. Som om vi inte har komplex nog över att inte vara smala nog, nu får vi inte vara det heller! Nu ska vi vara "normala". Och enligt Veckorevyn är det vettiga sättet att främja detta genom att "gå emot strömmen" och istället märka ut var de retuscherat kvinnor större! Normalare! Sundare! För man kan ju självklart inte vara riktigt smal naturligt. Gud nej, det är ju inte möjligt. Inte alls som om det går exakt två sådana tjejer i min klass. Nope.

Jag tycker att en sådan stor tidning som Veckorevyn
borde fatta grejen med vad Size Hero egentligen borde vara, men det är då jäkligt tydligt att de inte gör det. Vilket är synd för en sådan tidning som når så många kvinnor i Sverige. Size Hero ska inte ha något att göra med hur stor eller liten ens kropp är, DET SKA INTE SPELA NÅGON ROLL. Om du är en storlek 34, 44 eller till och med 54. INGEN JÄVLA ROLL. Är du nöjd med din kropp? Bra! Är du frisk? Bra! DET är de två saker som borde spela roll, och vad Size Hero borde vara. Att kunna stå upp och säga att man är stolt över sin kropp oberoende på vilken storlek man är, så länge man är frisk, det är mycket mer jäkla "hero" än Veckorevyns bullshitkampanj för att främja ytterligare ett osunt ideal inlindat i något "sunt och normalt".

Fan vad arg jag är idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0