Kostnader för att åka som au pair

Typ tre veckor efter att jag lovat svara på den här frågan, lol fail.

Jag är JÄTTESUGEN på att jobba som Au Pair i USA. Det enda jag oroar mig över är hur mycket man får betala egentligen? Hur mycket fick du betala?

Okej, så först och främst skiljer det sig från organisation till organisation. Det här är siffrorna MIN ORGANISATION Skandinaviska Institutet anger. Det är mycket mycket mycket dyrare med t ex Cultural Care, då de tar en programavgift exempelvis. STS är också dyrare vad jag fattat, men inte lika dyrt som CC.

Programavgift 0 kr
Subventionerad flygavgift (€350) 3150 kr
Subventionerad försäkring (€190 ) 1710 kr

Avbeställningsskydd 0 kr
Polisregisterutdrag 192 kr
Hälsoundersökning ca 400-800 kr
Au Pair visum 1120 kr
Internationellt körkort 230 kr

Tilläggsförsäkringar:

Sportförsäkring 400 kr
Reseförsäkring 13:e månaden 840 kr

De här siffrorna stämmer dock inte helt och hållet. Det tillkommer andra saker som inte är med här, och lite sånt. Tilläggsförsäkringarna betalar man inte förens man är i USA, iaf sportförsäkringen. Och jag är rätt säker på att Reseförsäkringen numera är inkluderad i flyg+försäkring, för jag betalade då mer än 350+190 euro. Inte jättemycket mer, men ändå. Någonting man bör tänka på är även pengar till resväskor om man inte redan har resväskor, och flyg/tåg/buss osv då man ska skaffa visum i Stockholm, samt resa till flygplatsen vid avfärd. Jag till exempel var tvungen att flyga till Stockholm för visum, det går på 1000 kronor bara det. Sedan flyga igen, plus bo en natt på hotell när det väl var dags för avfärd. Så ja, det där är de ungefärliga siffrorna. Men all in all skulle jag definitivt räkna med att ha 10 000 kr sparat åtminstone, för då har du även en summa med dig på kontot när du åker till USA. Jag hade 12 000 kr drygt sparat innan jag åkte som au pair tror jag det var (och som jag använde till att betala för allting) och fick sedan betalt för sommarjobb några veckor efter att jag kommit till USA. Det är definitivt värt att spara alla sina pengar från sommarjobb om man kan, för i början vill man verkligen bara shoppa hela. jäkla. tiden.


Kommentarer
Postat av: ida

Jag undrar hur du fick ihop barnerfarenhets-timmarna? Jag menar, räknas det att vara barnvakt eller måste man ha jobbat på dagis eller så? Måste man räkna timmarna exakt!? TACK :D

Svar: Med min organisation så får du räkna 50 timmar av de 200 krävda timmarna som släkttimmar. Det vill säga, att du till exempel varit barnvakt åt ett kusinbarn, etc. De övriga 150 måste vara utanför släkten. Alltså typ dagis, coach för någon sport med yngre barn, eller barnvakt åt barn du INTE är släkt med. Timmarna ska räknas så exakt som det går, men det är inte så att du måste sitta och skriva ned varje exakt timme du spenderar med barn. Utöver de 200 timmarna kan man höfta lite, då all barnerfarenhet är bra att ha. Om du vet att du spenderar typ några timmar i månaden runt dina yngre kusiner eller kompis syskon typ så kan du räkna ihop det typ och få en massa timmar från det. Fast ju mer "äkta" barnerfarenhet du har, alltså riktiga barnvaktsjobb, coachjobb, jobbat på dagis/i en skola, osv desto bättre. De väger tyngre än att ha spenderat tid runt sina kusiner, och så.
Själv jobbade jag en hel del på dagis, men var även barnvakt en hel del.
vaknadeuppinorrland.blogg.se

2012-11-24 @ 22:38:15
Postat av: Ninni

Jag åkte med CC och jag tror att jag betalade runt de du betalade. Men jag anmälde mig när de hade en drive, tror att de var om du lämnar in ansökan inom ett visst datum så behöver du inte betala programsvgift :)

Svar: Ja, då är det ju en sak. Men för de som betalar programavgiften blir det dyrt i jämförelse. Speciellt om du väljer att ta extra försäkring, vilket man är dum om man inte gör, haha.
vaknadeuppinorrland.blogg.se

2012-11-27 @ 17:09:21
Postat av: Ninni

Klart att man väljer försäkring, speciellt i ett land som USA. Skälv hade jag försäkring, sport+ 13:e månaden. :)

Svar: Menar't! Jag skulle aldrig åkt till USA utan att vara försäkrad från topp till tå plus lite till :P
vaknadeuppinorrland.blogg.se

2012-11-28 @ 03:05:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0